PRZEZ MUZYKĘ DO ŚWIATA WARTOŚCI

PRZEZ MUZYKĘ DO ŚWIATA WARTOŚCI

Redakcja: Bohdan Boguszewski, Michał Gierke, Szymon Wyrzykowski

Książnica Pomorska, Szczecin 2024, tom 1 str. 176 (ISBN 978–83–64070–82‑2), tom 2 str. 168 (ISBN 978–83–64070–83‑9)

Tom 1: Karty z dziejów katedry Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Szczecińskiego i Pomorskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów Akademia.

Tom 2: Marek Jasiński dla Międzynarodowego Festiwalu „Sacrum Non Profanum”

Marek Jasiński (1949–2010) należał do najwybitniejszych kompozytorów polskich przełomu wieków XX/XXI. Urodził się w Stargardzie, tu zaczynał edukację muzyczną, tu często wracał, tu spoczął, tu organizowany jest festiwal jego twórczości. Oba tomy książki „Przez muzykę do świata wartości” wypełniają głównie partytury jego utworów, skomponowanych dla szczecińskich Koncertów Uniwersyteckich i Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sacrum Non Profanum”, przekazane prof. Bohdanowi Boguszewskiemu.

W 1997 roku prof. Bohdan Boguszewski, współtwórca założonego pięć lat wcześniej Pomorskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów Academia,  zainaugurował Koncerty Uniwersyteckie „Przez muzykę do świata wartości”, z których latem 2005 roku zrodził się w nadmorskim Trzęsaczu Festiwal „Sacrum Non Profanum”. Oparciem dla tych inicjatyw była Katedra Edukacji Artystycznej, powołana w 1998 roku na Uniwersytecie Szczecińskim, a w niej Zakład Muzyki, kierowany przez prof. Boguszewskiego. Wśród jego pracowników byli m.in. współtwórcy Stowarzyszenia Academia i koncertów „Przez muzykę do świata wartości” – kompozytor, prof. Marek Jasiński oraz pedagog, muzykolog i krytyk muzyczny, dr Mikołaj Szczęsny. Katedra działała do 2010 roku. Stała się jednym z filarów Akademii Sztuki, która powstała w Szczecinie w tym samym roku.

W „Przedmowie” do książki dr Michał Gierke krótko omawia dzieje szkolnictwa muzycznego w Szczecinie od XVI wieku do powołania filii Państwowej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a następnie prezentuje wszystkie wyżej wyliczone inicjatywy. Najwięcej miejsca poświęca Katedrze Edukacji Artystycznej i Festiwalowi „Sacrum Non Profanum”, a w nim cyklowi „Muzyka naszych czasów”. Niezwykle ważne dla Academii był m.in. koncerty w Cornegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku (2010), zorganizowane na zakończenie Roku Chopinowskiego w USA, a osiem lat później wykonania Symfonii h‑moll „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego, przygotowane razem z Lwowską Orkiestrą Filharmonii Narodowej Ukrainy.

Tom 1 książki przynosi partytury jedenastu polskich kolęd w opracowaniu prof. Marka Jasińskiego. Są to: „A cóż z tą dzieciną” (na chór mieszany i kwintet smyczkowy), „Bóg się rodzi” (na chór mieszany, instrumenty dęte, kwintet smyczkowy), „Cicha noc” (na chór mieszany, dzwony rurowe, dzwonki, wibrafon, kwintet smyczkowy), „Gdy się Chrystus rodzi” (na instrumenty dęte, perkusyjne, kwintet smyczkowy), „Jezus malusieński” (na chór mieszany i kwintet smyczkowy), „Mędrcy świata” (na baryton solo, chór mieszany, trąbkę, kotły, kwintet smyczkowy), „Mizerna cicha” (na skrzypce solo, orkiestrę smyczkową), „Nie było miejsca dla Ciebie” (na flet, obój, kwintet smyczkowy), „Oj maluśki, maluśki” (na mezzosopran solo, chór mieszany, dzwonki, orkiestrę smyczkową), „Wesołą nowinę” (na mezzosopran solo, kwintet smyczkowy), „Z narodzenia Pana” (na instrumenty dęte, dzwonki, kotły, kwintet smyczkowy).

W tomie 2 znajdziemy: „Exultavit spirytus meus” na mezzosopran, organy i smyczki; Psalm 56 (55) „Miserere mei Deus” na baryton, organy, perkusję i smyczki’; „Psalmodię” na organy, kotły i wibrafon; „Psalmodię” na głosy i instrumenty; Psalm 88 (87) „Domine Deus, salutis meae” na chór mieszany.

Książkę kończy wykaz artystów, którzy uczestniczyli w Festiwalu „Sacrum Non Profanum” w latach 2005–2024, prezentowanych na nim filmów i wystaw, reprodukcje plakatów, zdjęcia, dyplomy i nagrody.